Editing NYC: a few thougts

Editing NYC: qualche pensiero       please scroll down for english text, thanks

Mentre lavoravo sulle foto di NY pensavo alle emozioni vissute nei pochi giorni trascorsi in questa città e che (forse) traspaiono dalle mie immagini. E mi domandavo quale rapporto ci fosse con la vera New York. Ammesso che esista una “vera” New York. Ho riletto allora l’interessante articolo di Joerg Colberg su fotografia e luoghi. Ho pensato all’approccio di Pieter Hugo che trovate in questa intervista (se non leggete l’inglese almeno guardate le sue foto!)  e che riassumo in “non è responsabilità dell’artista come le persone percepiscono un luogo dalle mie foto” e quello opposto che Stacy Kranitz chiama regressione alla media (concetto statistico) nel quale “le persone che si recano in un luogo sono attratte le prime volte dagli aspetti estremi per poi pian piano vederne la normalità” .

When I was working on the NYC photos I thought about the emotions I felt during the few days I was there and which (maybe) show trough my images. And I asked myself which relationship could be found with the real New York. If there is a real NY. I read again the interesting articles by Joerg Colberg about photography and places. I thought about the approach of Pieter Hugo in this interview which I summarize “as an artist is not my responsibility how other people perceive a place from my work” and on the other side the idea  Stacy Kranitz calls “regression to the mean”, a statistic concept for which “people in a new place are attracted by the extreme aspects in the beginning and only after many times they see the normality”. 

editing NYC

editing NYC                            .                                                                          photo rkr©2014

Comi dice Colberg la frase “io sono un artista” a volte funziona ma noi non siamo obbligati ad accettarne in toto tutte le implicazioni. Se io fotografo l’Africa oppure New York il mio lavoro sarà comunque confrontato con la rappresentazione dell’Africa  o di New York fatta in molti decenni.  Ma anche  lavorare per eliminare tutti gli aspetti estremi per rappresentare solo “la media” non  convince perchè in questo modo si rischia di eliminare anche le emozioni e la creatività.

As Colberg says the phrase “I’m an Artist” sometimes works but we are not forced to buy it. If I take photos of Africa or New York my body of work will be anyway confronted with the   representation of Africa or New York over many decades. But also overworking to eliminate  all the extreme aspects to represent only “the media”  is not convincing because it this way we risk to eliminate emotions and creativity as well.

Un’altra domanda è se io ho visto la stessa NY vista dai suoi abitanti. Mi spiego con un esempio. La Quinta Strada che ho visto io passeggiando tranquillamente insieme a mia moglie è la stessa che vedono i commessi o le commesse dei lussuosi negozi quando al mattino si recano al lavoro dopo  un lungo viaggio in metropolitana? Oppure il Central Park dove ho passeggiato è lo stesso che vedono gli addetti alle pulizie? Il Matisse visto al MoMA è lo stesso visto dal pittore? Trasmette la stessa emozione a tutti?

Another question is if I saw the same NY seen by his inhabitants. I’ll explain with an example. The Fifth Avenue I saw strolling with my wife is the same Fifth Avenue seen by the salespeople  working  in the luxurious shops when they arrive in the morning after commuting by subway? Or is the Central Park where I walked the same seen by the people working to keep it  clean and agreeable? Is the Matisse seen in the crowd of the MoMA the same seen by the painter? Is it giving the same emotions to everybody?

photo rkr©2014

photo rkr©2014

In realtà la fotografia è un processo di sottrazione: noi siamo immersi in un ambiente, lo percepiamo in tutta la sua interezza. Ma quando fotografiamo ne scegliamo solo una piccola parte, sottraendo dall’inquadratura tutto il resto. E allora quello che rimane la nostra visione.

In reality photography is a process of exclusion: we are immersed in a location and when we decide to photograph we select only a small part of it, excluding from the frame all what is redundant. And than what remains is our vision.

 E allora lascio che il bambino dentro di me si lasci catturare dagli estremi, con  l’emozione provata quando ha visto questo Peterbilt nel centro di Manhattan! Therefore I let the small child inside me to be captured by the extremes, like the emotion when he saw this Peterbilt downtown Manhattan !

peterbilt, NYC

peterbilt, NYC                                                                                                    . photo  rkr©2014

E  ho una foto anche per il ritorno alla media! And I have a photo also for my regression to the mean!

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E voi quando siete in un posto nuovo cosa fotografate?

And how about you, when in a new place how do you take photo?

Reminder: cliccate sulle foto per una visione migliore. Please Click on the photos to enlarge them.

14 thoughts on “Editing NYC: a few thougts

  1. Mi ha colpito vedere le stampe dei provini di queste bellissime immagini newyorkesi che in parte conosco e che apprezzo moltissimo. Profonde considerazioni sulla fotografia e sui possibili modi con cui ci accostiamo ad essa. La percezione dei luoghi e la riduzione alla “media” appaiono maniere per riproporre, in altri termini, una questione essenziale per la fotografia: quella di “Windows and Mirrors” sollevata da John Szarkowski…

  2. You raise some very interesting points. How do we see a place – and how do we photograph. I really enjoyed reading your thoughts on the issue, also thanks for the link to Joerg Colberg’s blog, which I enjoyed as well. When I photograph a place like New York, I first go around photographing without much conscious thought. I am most like a tourist. Then some ideas start to crystallize and my focus narrows down to look at and photograph the place with a filters of ideas I start to develop. And then I let my emotions take me wherever they take me. Great post, Robert.

  3. Being an author/illustrator, I don’t photgrapher places as you do. Perhaps that’s why I am so drawn to what you’ve captured of NYC. I especially like the photo of the Matisse painting.

    • As amateur photographer, and being taking drawing lessons since a couple of years, with medium low results😦 I’m always surprised when I see somebody sitting in a corner with pencil, eraser and paper and after a certain time the scene in front of us is on the paper ! But I see in your site you make wonderful photos of your subjects🙂
      robert
      PS: unfortunately we went to MoMA on a saturday and it was quit busy, next time we’ll be in NYC we’ll go there during the week!

  4. The shot of your contacts is wonderful..
    Like most i don’t.
    i cannot..unless move to a printer.
    we all see differently.What we “exclude” and what remains is part of our vision..
    It matters lttle Robert, if you shot in Africa, NYC, My Toronto or Florence.
    Your style and vision will be constant, if one has a style..which indeed you do.
    I love reflections, mirror images and bounced city lighting.
    Lets see more..Like what i see.

    • Thanks Jason, I’m lucky enough to have near my place a good lab which provides me with developed film, low-res scans and contacts. I do not have a wet darkroom anymore and after selectio if I want to have a large photo I need an high-res scan, adjust in LR or PS and print inkjet on cotton paper.
      robert

  5. Robert, so many exciting questions! Yes on the MOMA, 5th Ave and everywhere else but I always experience a frisson with every Peterbilt and his kin who rumble through the city’s streets, the sweaty reality which keeps the city going. Perhaps “our vision” is the quest for the pulse of the city?

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